Élelmiszer-vásárlási szokások
www.median.hu 
2018. június 19. 

Website tartalom


10 éve mértük
A MEDIÁN
Média

Halálos segítség

Bár az elmúlt tíz évben valamelyest csökkent a „kegyes halál” támogatottsága a magyar társadalomban, a többség (55 százalék) még mindig „egyetért azzal, hogy Magyarországon megengedett legyen az eutanázia”.
 




KERESÉS

mit


KULCSSZAVAS KERESÉS

Dosszié 
2007. március 14.

Élelmiszer-vásárlási szokások

A bevásárlóközpontok és hipermarketek hazai elterjedését közvetlenül megelőző időszakban a magyarok inkább az emberléptékűbbnek tartott kis üzletekben vásároltak élelmiszert – derül ki a Medián 1997 márciusában 1200 fő személyes megkérdezésével készült, országosan reprezentatív felméréséből.

A plázák hazai megjelenése idején a magyar felnőtt népesség 55 százaléka legszívesebben a kis boltokban vásárolt élelmiszert. További 30 százalék a nagyobb kínálatot biztosító nagy élelmiszer-áruházakba ment szívesebben, 15 százalék pedig inkább a többféle árutípust tartó szupermarketeket látogatta. Az egyes településtípusok között jelentős eltérések adódtak, aminek részben a települések eltérő infrastrukturális fejlettsége az oka, tehát az, hogy a kisebb településeken kevesebb nagy élelmiszer-áruház, szupermarket van (1. ábra).
 
Az emberek többsége számára fontosabb, hogy mindig legyen otthon elegendő ennivaló, mint hogy mindig frisset egyen vagy főzzön. A válaszadók kétharmada mondta a saját háztartásáról, hogy általában ritkábban vásárolnak élelmiszert, de akkor nagyobb mennyiséget mindenből, hogy hosszú ideig elegendő legyen, és csak feleennyien mondták, hogy mindig csak annyit vesznek, amennyi a következő pár napra elegendő. Egyébként nem a nők és az idősebbek szeretnek a biztonság kedvéért alaposan bespájzolni élelmiszerből – ez éppen a férfiak és a fiatalabbak körében jellemzőbb. A magasabb végzettségűek is az átlagosnál nagyobb arányban részesítik előnyben az alkalmankénti nagyobb mennyiségű élelmiszer beszerzését (2. ábra).
 
Különböző termékek közül tisztító- és tisztálkodó szereket vettek jóval gyakrabban csakis élelmiszer-áruházban, kávét és teát pedig nagyjából ugyanannyian vettek nagyobb boltokban, mint kisebb üzletekben. A többi, a kérdőívben szerepelt termék közül minden esetben a kis üzletek előnye tapasztalható, különösen a tej, a tejtermékek, a kenyér és péksütemények esetében (3. ábra).




Ábra