Élelmiszer-vásárlási szokások
www.median.hu 
2014. december 22. 

Website tartalom


10 éve mértük
A MEDIÁN
Média

Halálos segítség

Bár az elmúlt tíz évben valamelyest csökkent a „kegyes halál” támogatottsága a magyar társadalomban, a többség (55 százalék) még mindig „egyetért azzal, hogy Magyarországon megengedett legyen az eutanázia”.
 

A Gutenberg-galaxis elmúlt 10 éve

Ami a könyvolvasást illeti, a magyar társadalom nagyjából három azonos nagyságú részre osztható: az emberek egyharmada havonta legalább egyszer olvas könyvet, valamivel kevesebben vannak, akik ennél ritkábban és többen, akik viszont soha nem olvasnak. Az elmúlt 10 évben valamelyest tovább csökkent az olvasók száma.
 


Igen

Balatonnál sej haj de jó



KERESÉS

mit


KULCSSZAVAS KERESÉS

Dosszié 
2007. március 14.

Élelmiszer-vásárlási szokások

A bevásárlóközpontok és hipermarketek hazai elterjedését közvetlenül megelőző időszakban a magyarok inkább az emberléptékűbbnek tartott kis üzletekben vásároltak élelmiszert – derül ki a Medián 1997 márciusában 1200 fő személyes megkérdezésével készült, országosan reprezentatív felméréséből.

A plázák hazai megjelenése idején a magyar felnőtt népesség 55 százaléka legszívesebben a kis boltokban vásárolt élelmiszert. További 30 százalék a nagyobb kínálatot biztosító nagy élelmiszer-áruházakba ment szívesebben, 15 százalék pedig inkább a többféle árutípust tartó szupermarketeket látogatta. Az egyes településtípusok között jelentős eltérések adódtak, aminek részben a települések eltérő infrastrukturális fejlettsége az oka, tehát az, hogy a kisebb településeken kevesebb nagy élelmiszer-áruház, szupermarket van (1. ábra).
 
Az emberek többsége számára fontosabb, hogy mindig legyen otthon elegendő ennivaló, mint hogy mindig frisset egyen vagy főzzön. A válaszadók kétharmada mondta a saját háztartásáról, hogy általában ritkábban vásárolnak élelmiszert, de akkor nagyobb mennyiséget mindenből, hogy hosszú ideig elegendő legyen, és csak feleennyien mondták, hogy mindig csak annyit vesznek, amennyi a következő pár napra elegendő. Egyébként nem a nők és az idősebbek szeretnek a biztonság kedvéért alaposan bespájzolni élelmiszerből – ez éppen a férfiak és a fiatalabbak körében jellemzőbb. A magasabb végzettségűek is az átlagosnál nagyobb arányban részesítik előnyben az alkalmankénti nagyobb mennyiségű élelmiszer beszerzését (2. ábra).
 
Különböző termékek közül tisztító- és tisztálkodó szereket vettek jóval gyakrabban csakis élelmiszer-áruházban, kávét és teát pedig nagyjából ugyanannyian vettek nagyobb boltokban, mint kisebb üzletekben. A többi, a kérdőívben szerepelt termék közül minden esetben a kis üzletek előnye tapasztalható, különösen a tej, a tejtermékek, a kenyér és péksütemények esetében (3. ábra).




Ábra